Forumindex www.estt.se
Söderslätts Flygklubbs Anslagstavla

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Lärorika filmer på farliga situationer

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Merheim

Registreringsdatum: 16 juli 2008

InläggPostat: tor sep 11, 2008 10:30 am    Rubrik: Lärorika filmer på farliga situationer Svara med citat

http://www.youtube.com/watch?v=8nb845lDWMk&feature=related
Start med full klaff och max MTOW...
Ett dåligt beslut leder ofta till flera...

http://www.youtube.com/watch?v=rIqJh08AJN8
Eurostar (?) flyger in för lågt mot träd, försöker pull-up, men stallar, spinner och går i marken.

http://www.youtube.com/watch?v=U_PoWhOMFAU
Flying Boat (UL-A) gör low-pass. Missbedömmer sjunkhastigheten och är centimeter från att slå i vid 0:32.

http://www.youtube.com/watch?v=SUWfDsLx-Q8
Till slut lite "vårdslös" flygning med Eurostar. Inte mycket marginal mot mark på slutet...hänger förstås på pilotskicklighet och andra regler i andra länder men marginalerna krymper snabbt.

Senast ändrad av Merheim den tor sep 11, 2008 10:51 am, ändrad totalt 4 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Merheim

InläggPostat: tor sep 11, 2008 10:42 am    Rubrik: Svara med citat

PS (Disclaimer):
Jag hade helst lagt dess länkar i en dold forumdel då man bör ha flygkunskaper för att förstå vad som händer.

I ett offentligt forum kanske man avskräcker blivande medlemmar med sådana här filmer (som iofs finns på youtube...).

Tanken är ju att man faktiskt kan ta mycket lärdom av att titta på dessa filmer, och framför allt diskutera varför det blev som det blev.
Just dessa filmer valde jag för att de faktiskt visar på fel som ganska enkelt går att undvika genom att följa reglerna och hålla god flygtrim...
DS:
Gunnar

Registreringsdatum: 18 augusti 2008

InläggPostat: mån sep 15, 2008 12:19 am    Rubrik: Lärorika filmer!? Svara med citat

Nä, knappast. Alla torde veta att på YouTube finns filmer om allt möjligt så att ha filmsnuttar om flygplanshaverier på ett en flygklubbs hemsida tillför inget nytt. Att det skulle gagna flygsäkerheten att titta på ett antal freak accidents tror jag inte ett ögonblick på.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Merheim

InläggPostat: mån sep 15, 2008 10:26 am    Rubrik: Re: Lärorika filmer!? Svara med citat

Gunnar Lundbergh skrev:
Nä, knappast. Alla torde veta att på YouTube finns filmer om allt möjligt så att ha filmsnuttar om flygplanshaverier på ett en flygklubbs hemsida tillför inget nytt. Att det skulle gagna flygsäkerheten att titta på ett antal freak accidents tror jag inte ett ögonblick på.

Hmm, jag kanske uttryckte mig lite otydligt.

Jag har personligen upplevt att väldigt många "icke flygare" ofta ser vår typ av flygning som en högriskaktivitet, bidragande till detta är säkert exakt den typ av lättillgängliga filmer man hittar på Youtube etc. Det är stor skillnad på att själv leta reda på detta på Youtube och att hitta det samlat på en flygklubbs forum när man lite nyfiken på ett certifikat surfar runt för att se vad det hela handlar om.

An någon som flugit i många år ser detta med andra ögon än en potentiel blivande flygare eller kanske ännu värre dennes partner är väl inte särskilt konstigt. Man är medveten om risknivån och vad som gör att riskerna ökar eller minskar.

Men om man missar att se saker ur ett annat perspektiv än sitt eget så lär man få svårt att rekrytera nya medlemmar, särskilt om man missar att ta hänsyn till detta på det psykologiska planet.

Vad jag tycker är att om man ska visa denna typ av filmer i forumet så hade man kunnat komplettera med diskussioner (och därmed förklaringar) kring detta (Brukar vara vad forum är till för). Detta hade även gett att filmerna hade tillförts ett "varför" som för den oinvigde hade satt det hela i ett helt annat ljus.

Det är för mig obegripligt hur diskussioner kring haveriorsakande händelser INTE skulle kunna påverka flygsäkerheten positivt, särskilt när det i många fall handlar om slarv och bristande respekt för regler och rutiner.

Jag lade inte in dessa filmer för att "få berättat för mig hur verkligheten ser ut" utan för att utgöra ett underlag för en konstruktiv diskussion.
Vad hade du gjort i dessa fall för att få en bättre utgång, vad har lett fram till läget.
Johan

Registreringsdatum: 26 april 2006

InläggPostat: mån sep 15, 2008 2:23 pm    Rubrik: Svara med citat

Lite diskussion istället. Jag tror att lite sådant här kan leda till intressant diskussioner. Eller i alla fall belysa misstag.

Film 1 och 2 är ju generalfel av piloterna.
I film 1 kan vi vara ganska överens om att det inte har skett någon vikt och balansberäkning. Pilot bör även ha märkt att det var tungt i starten, och därför avbrutit starten. Han lär i alla fall inte ha tagit ut någon beslutspunkt på banan, där han skulle ha lyft...han flyger ju med stallvarnaren skrikade konstant...

Film 2 är tragisk att se. Här är ett fel som har lett till många haverier. Just den här typen belyses av Rolf Björkman i senaste numret av Flygrevyn (tror jag att det var). Sen kan man undrar om det finns något annat bakom. Har de problem med motorn? Om inte så kan man ju undra varför han inte bara drar på och går om. Omdöme är en minst lika viktig faktor som kunskap när det gäller flygning.

Film 3...japp han är nära, men men... Smile

Flm 4...här handlar det endast om omdöme...flygningar av det här slaget har förkommit även hos oss och förekommer ibland fortfarande, men är verkligen inget att rekommendera. Marginalerna är som sagt små...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hakan Sjoberg

Registreringsdatum: 11 maj 2006

InläggPostat: mån sep 15, 2008 4:23 pm    Rubrik: H50P Svara med citat

Lite av det här kan diskuteras på våra kommande H50P möte.

Vi skall skilja mellan några företeelser, nämligen:
* dåligt omdöme, hi-men uppvisningar. Dessa har stopptecken.
* dålig rutin, oväntat läge, överraskande situation. Kan hända oss alla.
* uppvisningar. Dessa är ofta väl intränade och utföres med marginalerna på rätt sida. Såg en sådan av en helikopter och en segelkärra nu för lite sen på Säve. RedBulls flygtävlingar tillhör denna kategori. Tyvärr händer det olyckor här också.

Sen så kan kameran ge en annan bild och presentation av det som sker än verkligheten.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet