Forumindex www.estt.se
Söderslätts Flygklubbs Anslagstavla

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

VM i rallyflyg 2010
Gå till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Resor
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hakan Sjoberg

Registreringsdatum: 11 maj 2006

InläggPostat: sön jul 25, 2010 9:19 am    Rubrik: VM i rallyflyg 2010 Svara med citat

Undertecknad flyger snart till Dubnica nad Váhom - Slovac Republic, för att delta i 17th World Rally Flying Championship 9th - 15th august 2010.

Jag är navigatör åt Claes M Johansson. Ni som vill veta mer kan även gå in på tävlingens officiella hemsida www.wrfc-2010.sk

Klubben som är arrangör har också en hemsida www.akdubnica.sk

Förhoppningsvis hinner jag att skriva några rader under själv tränings- och tävlingstiden.

Vi lämnar enligt planerna iaf ESTT på söndagen den 1 augusti för att veckan innan tävlingen hinna träna en del.

Så en liten avskeds och lycka till frukost, med massor av klubbens medlemmar närvarande, förväntar vi oss på denna söndagsmorgon. Wink

Senast ändrad av Hakan Sjoberg den fre aug 06, 2010 12:19 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hakan Sjoberg

InläggPostat: mån aug 02, 2010 11:58 am    Rubrik: Rapport 1 Nedresa Svara med citat

Saknar svenskt tangentbord. Mer info nar jag hinner och bilder nar jag kommer hem igen.

Lordag 31 juli
Claes startar fran Bromma 5 minuter fore stangning och landar pa ESTT vid halvtiotiden efter mellanlandning for tankning i Alvesta.

Lordagskvallen anvands for genomgang av allt som skall med.

Sondag 1 augusti
Ut till ESTT efter frukost och toalett. Kontakt med meteorologen och inlamnande av fardplan. Daglig tillsyn pa SE-CXD, tankning med hjalp av Peter Lohmeier och sedan bar det ivag. 5000 fot och SALLO Bremen information och vi njuter av flygning till Zielona Gora.

Zielona Gora absulot ett av de trevligaste flygfalt jag besokt. Med hotell, restaurang och ridklubb intill faltet. Efter tankning lattar vi igen och styr mot Dubnica i Slovakien. Lite berg i gransen mellan Polen och Tjeckien sa vi stiger till 6500 fot.

Dubnica tar emot och vi tjaner oss varmt valkomna. Forankring av XD och ut med allt bagage. Lite mat och en ol sen bar det av till hotellet.

Senast ändrad av Hakan Sjoberg den fre aug 06, 2010 12:27 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Hakan Sjoberg

InläggPostat: mån aug 02, 2010 5:00 pm    Rubrik: Rapport 2 Svara med citat

Mandag 2 augusti
Vi bor pa samma hotell som Sydafrikanska teamet MED VUVUZELAS!
Naval, vi fick lift ut till LZDB pa morgonen efter frukosten. Sa dom far val tuta pa.

Dagen angnade vi at att preparera en ovningsnavigationsbana som vi nu genomfort. Nar vi landat sa stod det en MCR4 pa den plats vi haft tidigare. Vackert flygplan!

Nu skall vi summera var genomforda ovning och halla i oss en pilsner Urquell.

Stjartfena sa lange.
Till överst på sidan
Hakan Sjoberg

InläggPostat: tis aug 03, 2010 6:04 pm    Rubrik: Rapport 3 Svara med citat

tisdag 3 augusti
Ater pa hotellet mandagkvall blev det ett dopp i poolen och sauna Harligt!
Sen avslutades mandagskvallen med en analys av var ovningsnavigationsflygning, middag pa byn dar vi traffade alla fran Sydafrika.

Morgonen tisdag agnade vi at att laga upp en ovning at Sydafrikansa teamet som tack for att dom gett oss skjuts i sin minibuss. Vi overlamnade till Mary som blev stralande glad.

Dessvarre var det inte sa bra vader idag moln i bergen och laga moln i vissa av dalarna. En och annan askmuller hordes ocksa, sa det blev en bana i lagdelen av vart tavlingsomrade. En klurig bana men vi borjar fa upp rutinerna i cockpit. Vi har kopt en ovningsbana fran tavlingsorganisationen och skall prova den imorgon om vadret medger.

Stjartfena for idag.
Till överst på sidan
Gregory Hood

Registreringsdatum: 27 augusti 2007

InläggPostat: tis aug 03, 2010 7:01 pm    Rubrik: Svara med citat

jävla sydafrikanerna Laughing
Lycka till Håkan

— Cockpit crew in the movie 'Airplane.'
Till överst på sidan
Hakan Sjoberg

InläggPostat: ons aug 04, 2010 3:40 pm    Rubrik: Rapport 4 Svara med citat

Onsdag 4 augusti
Aven idag var vadret i bergen sa att vi inte kunde flyga dar. Vi kopte ut en officiell bana RED. Dagliga forberedelser med Daglig tillsyn, tankning osv sen bar det ivag. Marktes direkt att vi nu hade mer arbete eftersom vi aven hade foto. Nar vi kommit en bit och skulle ge oss ut pa ben tre gav jag upp! Fick inte ihop beskrivningen sa att jag kunde preparera kartan och gjorde ett NODROP till Claes. Det vissade sig att arc linjer (del av cirkelbage) inte var inritade pa kartan, inte heller cetrumpunkten sa uppgiften var omojlig. Arc linjer skall vara med pa den karta man far ut for tavling. Inget annat att gora an flyga tillbaks och se om masterkartan visade arc linjer, vilket den gjorde! Sa upp igen. Nu hade vi alltsa foto med for att finna pa strackan och att bedomma i brytpunkter. Marktes direkt pa arbetsbelastningen, jag hade fullt upp och vid nagra brytpunkter var jag inte klar men kunde ge Claes en kurs iallafall (aven om den var en grov uppskattning vid nagot tillfalle). Claes hittade en hel del av fotona pa de stracker dar han fick kurslinje, kurs och minutstrack pa kartan. Pa de stracker dar jag inte han med var det givetvis svarare och fokus blev: Hitta och Tiden.

Efter en nollandning sa skrev vi in avstand pa var vi hittat fotona i protokollet sen gick vi och hamtade facit. INTE ETT ENDA FOTO PA RATT AVSTAND! Visade sig att vi fatt med matlinjal for 250000 dels skala men vi flyger pa 200000 dels skala. Puhhh! dar var fotona betydligt riktigare. Nu ar ocksa allt med felaktig skala undangomt.\

Lite om medtavlarna, Sydafrikanerna fick en ny bana av oss imorse. Dom blaser pa i sina vuvuzelas, sa vi vet var dom ar. Fan vet om man inte hor dem om dom sitter i sina flygplan och blaser utifall dom skulle flyga vilse. Very Happy .

Ett av deras team flyger en MCR4S. En sann knarr skall vi ha i klubben! Hemma, Sydafrika, har hon en egen MCR4S med 200 liters tankar och 914 Rotax som pinnar i vag i 130 kt! CeGe fell behind!

En P92 (Tecnam) flygs av en Slovakisk besattning. Fransmannen flyger mest C152. Polackerna och Ryssarna anlande idag men har dalig koll pa dem annu.

Mer info kommer. Imorgon planerar vi officiell traningsbana GREEN Hoppas vi far vader, sa dj-a vackert att flyga i bergen och dalarna.

Propellersnurr sa lange. Cool
Till överst på sidan
Hakan Sjoberg

InläggPostat: tor aug 05, 2010 5:50 pm    Rubrik: Rapport 5 Svara med citat

Torsdag 5 augusti
Vi borjade dagen med att sticka ivag pa GREEN officiell traningsbana. Denna gangen fick vi allt att stamma, jag hann med att rakna och fa med all information pa kartan till Claes. Jag hann t o m att spana och hittade nagra foto pa slutstrackorna. Vi hittade inte allt men far vi (las Hakan dvs undertecknad) upp berakningstakten lite sa skall vi nog vara med pa topp. Efter naven sa utforde vi 50-timmars service pa XD sa nu ar aven flygplanet fit for fight.

Idag har vi aven Polska, Ryska och Engelska lagen har. Aven den Tyska flaggan ar hissad men har dock inte satt till dem annu. Det ar mer surr i luften och harligt att se tva-tre starta och tre-fyra pa final samt ytterligare i flygplatsens narhet i varvet, pa vag in eller att lamna. Allt flytter pa i ett behagligt tempo.

Nu till en valforkant ol och sen planering infor morgondagen.

Trasselsudd sa lange. Cool
Till överst på sidan
Hakan Sjoberg

InläggPostat: lör aug 07, 2010 1:32 pm    Rubrik: Rapport 6 Svara med citat

Fredag 6 augusti
Fredag = otursdag? Laga moln i bergen och inget flygvader sa jag tog en promenad istallet. Efter en stund borjade det regna, efter ytterligare en stund sa upptacker jag en stor rod flack pa mina byxor. Visade sig att troligen hade en penna lackt i fickan pa jackan och nu blev denna roda farg upplost av regnet och flot ut. Som val var gick det bort efter intensivt gnuggande. Naval vqadret blev battre och vi for ut till flygfaltet. Kopte ut YELLOW traningsrunda och for ivag. Plottningen var svar, for svar och tillsist gav vi upp. Strax innan vi skulle aka tillbaks till vart hotel sa var dar en C152 som knackte nosstallet. Sa det var verkligen en otursdag.

Vi borjade aven analysera vad vi missat pa YELLOW.
Till överst på sidan
Hakan Sjoberg

InläggPostat: lör aug 07, 2010 1:36 pm    Rubrik: Rapport 7 Svara med citat

Lordag 7 augusti
Aven idag var det daligt vader sa vi agnade fm att analysera YELLOW. Visade sig att instruktionerna for plottning var dels fel, dels tvivelaktiga, till det kom att en del foto i brytpunkter hade annan punkt en brytpunkten markerad (inringad).

Humoret genast lite battre och vi bestamde att aka ut till flygfaltet igen.

Manga nationer pa plats och eftersom vadret inte mojliggor traning pa navigationsbanorna sa ovar man landningar istallet.

Samtidigt sa lar Sydafrikanerna allt flera att spela Vuvuzelas (spelar man den forresten?).
Till överst på sidan
Hakan Sjoberg

InläggPostat: sön aug 08, 2010 10:13 am    Rubrik: Rapport 8 Svara med citat

Sondag 8 augusti
FEST! Sydafrika har inbjudit till party pa fredag efter tavlingarna. Inbjudan? En VUVUZELAS forrstass!

Mer lite senare idag!

Nu ar det senare.
Vi fick veta ut vadret sen flog vi BLUE traningsbana. Sista kanske! det gick battre men vi hade nog behoft lite mer tid att finslipa plotting och flygning. Naval ev gor vi en sista traningsbana sjalva och flyger lite senare i em (kvall) sen ar det GO!

Immorgon mandag sa ar det oppningscermoni och annat, som sagt det ar VM!

Vi tog Vuvuzelan och monterade den pa landningstottan och hoppades att vi skulle ha en tjutande C172a, men det ville sig inte. (Vuvuzelan kraver vibrerande lappar for att lata las: tjuta!)

Senare ikväll:
Vi kunde inte låta bli, det blev BLUE ONE också. En sista träningsnavigering innan vi avslutate med en pilsner i Pilots Bar. Träning ger färdighet och nu återstår bara att se hur långt det räcker nästa vecka.

Innan jag laddar ner lite bilder så måste jag säga att Dubnica LZDB är helt fantastiskt ställe att vara på. Hit flyger vi fler gånger.

Laddar ner lite bilder i en rapport för sig.
Till överst på sidan
Hakan Sjoberg

InläggPostat: tis aug 10, 2010 8:36 pm    Rubrik: Rapport 10 Svara med citat

Mandag 10 augusti
Invigningsdag, med parad av alla nationer. Imorgon borjar tavlingen.
Till överst på sidan
Hakan Sjoberg

InläggPostat: tis aug 10, 2010 8:41 pm    Rubrik: Rapport 11 Svara med citat

Tisdag 11 augusti
Dagen borjade med dimma och tävlingstarten blev framflyttad tre ganger.

Marktes bland de tavlande att det nu det gallde, lite nervost var det hos somliga.

Jag och Claes startade i mellangruppen som nr 26 och fick en hyfsat genomford tavling. Vi ligger nog inom marginalerna hoppas vi. Dvs innan for den korridor och sk gate som du maste vara inom.

Tiderna, vi for prickar for plus minus 2 sekunder, hoppas vi ocksa ar ok.

Claes pa briefing just nu.

Kolla garna den officiella hemsidan.
Till överst på sidan
Hakan Sjoberg

InläggPostat: tis aug 10, 2010 8:44 pm    Rubrik: Rapport extra Svara med citat

Efter invigningen igar sa sokte en Slovak upp mig eftersom han hade en bror som bosatt sig i Sverige. Det visade sig att brorsan hans och jag varit arbetskamrater pa slutet av sjuttiotalet!

Ibland kanns varlden bra liten.

Confused
Till överst på sidan
Henrik

Registreringsdatum: 28 april 2006

InläggPostat: ons aug 11, 2010 11:14 am    Rubrik: Svara med citat

Snyggt!

Lite preliminära resultat finns nu på http://www.wrfc-2010.sk/index.php/en/tasksresults

Topp-10!
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger Skype Name
Johan

Registreringsdatum: 26 april 2006

InläggPostat: ons aug 11, 2010 6:15 pm    Rubrik: Svara med citat

Bra jobbat!
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Resor Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet