Forumindex www.estt.se
Söderslätts Flygklubbs Anslagstavla

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Klubbdagbok Juli

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Henrik

Registreringsdatum: 28 april 2006

InläggPostat: fre jul 23, 2010 11:32 pm    Rubrik: Klubbdagbok Juli Svara med citat

Verkar som vi somnade av lite..

Det har flugits mycket, men få skriver. Men mycket har ju hänt!

Segelflygning har prövats på. Om någon tycker vi har trångt i hangarerna så har kommer jag kontra med den här bilden från segelflygarnas hangar:

Själv var jag och flög 2.5h mestadels över österlen häromdagen med en flygarkollega från stockholms flygklubb. Utan att förtälja allt för mycket så upptäckte vi förutom österlen att A5-kartplastblad är ganska täta och kan således vara användbara i "nödfall". Speciellt om pax:en ätit en stabil lunch.

Landade på ESTO (UL, X-reg och flygplan äldre än 50 år (FCG snart där!) landar gratis, men PPR gäller!), flög över österlen, flög till ESMI där Martin S och Sven E. A kom hem från sin norrlandstur. De hade fått skippa nordkap på grund av dåligt norgeväder, tydligen. Sen flög vi tillbaka till tomelilla (tog 10min hem, 20 dit..jedra vind) och där lämnade jag paxen och drog mig tillbaks till ESTT på 3500ft (som blev 3000ft för att bibehålla VMC..sweden var dock mycket förstående och hjälpsamma).

Hakan Sjoberg

Registreringsdatum: 11 maj 2006

InläggPostat: sön jul 25, 2010 9:03 am    Rubrik: Juli aktiviteter Svara med citat

Henrik du har rätt! Det har hänt mycket men inte så mycket skrivet. Kan förklaringen vara att det tar emot att sätta sig vid datorn med den sommarvärme vi haft?

Nåväl! Men varför började du på en ny Klubbdagbok juli?

Här kommer lite summering av mig.

Jag har varit i Västerås och tränat inför VM i Rallyflyg även tränat lite hemma. Vi, jag och Claes-Magnus Johansson, dra söderpå nästa söndag.

Länken till VM är: www.wrfc-2010.sk
till flygklubben som arrangerar är den www.akdubnica.sk

Väl på plats så skall jag försöka hinna rapportera lite här i forumet under rubriken VM Rallyflyg 2010.

Det har skolats en hel del under juli och många har gjort Prova-På flygningar.

Fler och fler, framförallt tyskar, upptäcker vårt flygfält och kommer på besök.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johan

Registreringsdatum: 26 april 2006

InläggPostat: tis jul 27, 2010 10:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Grannflygningen i Trelleborgs Allehanda

http://www.trelleborgsallehanda.se/vellinge/article1188708/Oppet-luftrum-for-grannarna.html
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Henrik

InläggPostat: tis jul 27, 2010 10:51 pm    Rubrik: Svara med citat

Grannflygning ja!

Det blev bra, iår också! Vi bjöd på kaffe och fika och flög med de som ville. Det var så mycket trafik att PH-853 eller vad han hette blev bortskrämd. Först var han på frekvensen och ville landa, sen försvann han.

Trikear, eurostarar och arrows i varvet samtidigt! men allt förlöpte lugnt och fint och alla som ville flyga fick flyga och jag tror att alla grannar var nöjda. Det är mycket bra PR.

Och tidningsPR är alltid bra det också!
Henrik

InläggPostat: lör jul 31, 2010 7:06 pm    Rubrik: Svara med citat

Idag blev det en tur till Rügen! Som alltid väldigt trevligt.

Startade tio min sent, satte kurs mot SALLO och steg till FL75 och där satt vi och frös med 20 knop i nosen. 55min senare så landade vi på EDCG, travade upp i tornet och betalade de 4€ i landengebühr och parkeringsavgift för fem timmar (inga pengar, det kostar 75kr att bara på ESML!), ner i receptionen och hämta nyckel till Jonnys räserbil och sen bar det iväg mot Binz.

Väl i Binz intogs en alkoholfri öl, pizza och lite kaffe. Strandpromenaden inspekterades och värmen gjorde att allt det där tog ett par timmar. Mitt mål för dagen var att titta på Prora (http://en.wikipedia.org/wiki/Prora) och..vilket bygge det är!

Sen rann tiden iväg och vår färdplan var filead till 1500Z, så vi satte fart mot flygplatsen igen, lastade in i planet och drog iväg hemåt igen på FL55. Det var mycket disigt och en vältrimmad kärra och bra koll åt sidorna samt ivrigt kollande mot GPS:en för att hålla kurs och rätt på vingarna. Spännande, spännande. Men det gick vägen den här gången också.

Henrik

InläggPostat: sön aug 01, 2010 12:12 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej klubben! Har ni somnat?
Tomas D

Registreringsdatum: 22 oktober 2006

InläggPostat: tis aug 03, 2010 10:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Japp, ligger i gräset och pillar tänderna med ett grässtrå. Kanske man ska ta sig in till Rättvik i kväll. Det är ju Classic Car Week Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger Skype Name
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet