Forumindex www.estt.se
Söderslätts Flygklubbs Anslagstavla
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Klubbdagbok mars 2011

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 917
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: lör mar 05, 2011 1:58 pm    Rubrik: Klubbdagbok mars 2011 Svara med citat

Så var vi inne i marsmånad. Förstal ördagen bjuder på blåsigt från nordväst 300 - 310 grader och upp mot 25 knop. Mao hård sidvind.

Ett pass med Christoffer till Sturup och ett med Bertil blev det dock innan vi stoppade in Ludde i hangarn igen. Sen var Helikopter UrbanMarin och tankade.

Bana 03 över styrbordsvinge när visvänger upp för start bana 03.

Christoffer på höger medvind bana 29 på ESMS.

Nordvästan drev in en massa is i Höllviksbukten.

Helikoptern från Fridhem UrbanMartin kommer ner för tankning.

Vacker islossning

På sydkusten drev den till havs.

Vackra isflack.

Fler vackra isflacksmönster.

Flyger man i motvind (ca 35 knop) blir Ground Speeden låg.

Flyger man i medvind (ca 35 knop) blir Ground Speeden så mycket högre.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Tomas D



Registreringsdatum: 22 oktober 2006
Inlägg: 168
Ort: Kävlinge

InläggPostat: mån mar 07, 2011 10:55 am    Rubrik: hangarena på Eslöv tar form Svara med citat

Jag var ute och finåkte lite med min bil. Passade på att titta till bygget i Eslöv.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger Skype Name
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 917
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: sön mar 13, 2011 7:46 pm    Rubrik: Informationsmöte söndagen den 13 mars Svara med citat

Idag hade vi informationsmöte för blivande UL piloter.
Som vanligt störde Peter Lohmeier oss genom att flyga. Får människan aldrig nåck?
Vi fick stänga av radion för att kunna koncentrera oss! Undrar om någon kom ihåg att slå på den igen...




Senast ändrad av Hakan Sjoberg den tis mar 15, 2011 9:40 am, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johan



Registreringsdatum: 26 april 2006
Inlägg: 541
Ort: Trelleborg

InläggPostat: sön mar 13, 2011 7:53 pm    Rubrik: Svara med citat

Vadå störde? Lohmeier brukar väl inte prata i radion Laughing
_________________
Johan
To most people the sky is the limit. For a pilot, the sky is home.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 917
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: lör mar 19, 2011 6:11 pm    Rubrik: HV flyg på ESML lördag 19 mars Svara med citat

Så var det dax för HV flygarna att genomföra den årliga återinflygningen.
Undertecknad och Patrik Lerpard for ut till ESMS och FCG vid 8 för att finna att det finna vädret drabbats av sk morgonfenomen. BKN 004 dvs molnbas på 400 fot - inte ens speciell VFR. Nåväl lite kaffe och flygarljug tills vädret klarnade upp sen bar vingarna.

Inlastning.

I väntan på bättre molnbas inspekteras snöresterna från vintern.

Piloter i uniform. Le den galne fi!

Patrik navar.

Oljekoll.

Debriefing och avslut.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Henrik



Registreringsdatum: 28 april 2006
Inlägg: 655
Ort: Malmö

InläggPostat: sön mar 20, 2011 9:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Så kom söndagen och eftersom SMHI hade lovat strålande väder utan risk för sånt som dimma, låg molnbas eller annat otrevligt så bestämde jag och slutligen Johan M oss för att ta en SAS-flight till ESSA och försöka hämta hem SE-VPL.

Väl imorse så konstaterade vi att det var skitväder här nere men bra i stockholm. Och så sa ju TAF:arna att allt skulle lätta och det skulle bli fint. Så iväg till ESTT för att parkera bilen och blev upphämtad av Johan. Vi körde in till sturup och för att snuva Swedavia på lite pengar så pakerade vi vid sturup FK:s klubbhus och gick bort och boardade SK108.

Litet senare så hade vi landat på Arlanda där Einar plockade upp oss och körde oss till ESVF (Frölunda). Vi inspekterade kärran, satte i oss ett McDonaldsmål mat och kollade väder igen. Inte så bra väder längre, och prognosen såg sämre ut - men TEMPO-grupper som såg okej ut och bra väder väster om ESMS. Så vi gjorde daglig tillsyn, tankade, sa hejdå till Einar och lyfte och lämnade stockholm bakom oss.

Efter en stund i luften anlände det ett SMS från Håkan - "Noll sikt på ESTT, dimma från havet". Men vi hade bra väder där vi puttrade på uppe på FL70. Vi steg till FL100, lekte lite med autopiloten och siktade sedan lite moln. Sjönk till FL65 och hade molnen en bit under oss. Hade marksikt hela vägen igenom kristianstad TMA och fick instruktion om att påbörja plané mot DOMEN.

DOMEN var lite disig, men okej. Väl på andra sidan åsen däremot..där var det sämre. Vi kryssade några små molntussar och blev number two efter en airbus från wizzair som gjorde touch and go ett par gånger innan de också tyckte det var bäst att landa. Vi landade RWY17 och konstaterade att hela banan var fri, men ett par meter söder om THR35 så rullade dimman in. När vi taxat in till klubbstugan på sturups FK så rullade dimman in över oss och ytterligare några minuter senare så såg vi inte tornet. Bra timing, alltså.

Så nu bor både VPL och FCG på ESMS. De ska båda hem till ESTT snart, vi lovar. Smile



















_________________
Henrik Persson
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger Skype Name
Sten Johnson



Registreringsdatum: 03 juli 2006
Inlägg: 79
Ort: Malmö

InläggPostat: mån mar 21, 2011 12:51 pm    Rubrik: Svara med citat

Trevlig liten reseskildring med bilder. Tack för den. Borde det inte bli lite fest när den förlorade VPL återvänder till fadershuset.

Hälsn Sten
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 917
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: tis mar 22, 2011 8:20 am    Rubrik: Take-Off Fest på söndag 27 mars Svara med citat

Very Happy

Klart vi ska ha fest. Så det får bli en Take-Off fest nu på söndag den 27e.

Varför? Jo alla flygplanen himma på Slätten igen och servade för flygning.

Sen är det ju sommartid på söndag kan väl firas det med.

Vi börjar med frukost klockan 9 fralla och kaffe, juice sen vi värmer upp grillen till lunch.

Och så flyga vi och pratar om vad och var vi skall flyga i sommar.

Kanske lite NAVÖVNING och/eller lite LANDNINGSÖVNINGAR hinns med på söndag em.

Förhopppningsvis kommer någon utifrån.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 917
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: lör mar 26, 2011 6:38 pm    Rubrik: Lördagen den 26 mars Svara med citat

Fin vår dag! Men vad det strulade. Undertecknad hämtade ner VPL från ESMS igår (fredag 25 mars) sen skulle jag ha skjuts från ESTT till ESMS av Owe så han blev inte klar med VLZ. Detta innebar att det strulade på morgonen idag (lördag 26 mars) och allt blev kaos.

Nåväl det redde ut sig till sist.

Patrik Olsson var Stugvärd, hade med sig fika fralla och fixade filtert till vår vattentäckt. Tomas D kom strax efter lunch med korv och grillen kom i gång.

Patrik Lerpard kom ner med FCG från ESMS och några PPL piloter var där för att prata PPL framtid.

Vi flög en massa men inte som det var bokat och, som sagt, kaos rådde.

Summa summarium DET ÄR VÅR och vi har komit ur idet yrvakna som vanligt.

Blir bättre imorgon söndag.
slutligen ALLA FLYGARE:

SÖDERSLÄTT FLYGFÄLT är ÖPPET och det är bara att komma ner och landa och fika och tanka och ljuga i klubbstugan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Tomas D



Registreringsdatum: 22 oktober 2006
Inlägg: 168
Ort: Kävlinge

InläggPostat: lör mar 26, 2011 7:50 pm    Rubrik: Svara med citat

Triken fick komma i luften den också i dag. Ronny , Jörgen , Tommy och jag fick varsin tur i maskinen.
Det märktes att solen kommit fram då det rådde en ganska brutal vårtermik på relativt låg höjd. Hade negativa G flera ggr under dagen Smile då vi kom in i sjunkande luft. Men vi fick i alla fall lufta våra vingar .. / Tomas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger Skype Name
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 917
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: sön mar 27, 2011 4:46 pm    Rubrik: Take-Off dag söndag den 27 mars Svara med citat

Fin härlig vårdag, mycket flyga och bönder som var ute och plöjde. En tofsvipa flög irriterat runt på fältet hade väl tagit det i besittning i veckan när det inte var flygning. Men säkert vårtecken!

Lite ringrostiga piloter kom igång. Vi har ett ÅTERINFLYGNINGPROGRAM i klubben. Finns inplastat i klubbbstugan och i flygplanen (för det mesta) flyg gärna efter detta och kom i trim.

Nu planerar vi för sommarläger på Gotland och flygturer runt Alperna, Vissa planerar för Florida och Sun´n Fun (har varit där och det är flyg, flyg och flyg ca 2000 flygplan på ett och samma ställe på en gång!)

Läser på text-TV att ett litet sportflygplan havererat på Höganäs. I texten verkar det som det är en klassiker - noshjulshaveri.

Så återigen SPAKEN I MAGEN. De som fluget med mig nu sista tiden för att komma i trim har fått sig till livs en historia som jag läste i en amerikansk flygtidning för en tid sedan. Så här var det,

en pilot med många timmar hade svårt att landa sin sporrhjulsknarr. Antingen blev det utstallade hårda PANG NER sättningar eller blev det JAZZlandningar med pådrag och nytt varv. Han beklagade sig för en äldre pilot och fick tipset: "När du tar upp och börjar flyta ut över bana före sättning så lyft blicket till banan bortre banände och sen bestämmer du dig för att flyta ut ända till banslutet. Jag har aldrig lyckats med det och det kommer inte du heller att göra men du kommer att få fina landningar"

och så blir det! Prova själv.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Per Bojfelt



Registreringsdatum: 20 december 2008
Inlägg: 24
Ort: Malmö

InläggPostat: mån mar 28, 2011 6:05 am    Rubrik: Lördag - Söndag - Spaken i magen..... Svara med citat

Lördagen började bra med sol och svag vind.
Skulle bli "spännande" att åter få styra VPL upp mot skyn...
Väl på fältet så var porten öppen och Håkan i full gång med att få till lite ström till VPL:s batteri. LZ stod i serviceläge, Owe på G med den under dagen. Sen var det dags; ringrostig skulle PC:n genomföras... inte lätt att börja "om igen". Start från 03 och väl i luften så känndes en viss stress och klart påtagligt att man inte hållt i spaken på denna maskin på ett tag.
Lite snurr, några åttor som blev perfekta m m

Landning och lite paus. Papper till Transportis.
En sväng till med Håkan i hö sits... och så var detta klart.
En del folk på fältet efter landningen.

Söndagen - "certet glömmdes kvar i klubbstugan efter lördagen" inte där då det glidit ner mellan stolarna i bilen. En del folk på fältet- skoj.
Passar på att ta en tur med VPL. Första landningen blev inte bra och drar på för att gå om... Johan M i luften med LVZ.. Håkan ropar i radion ... akta hästarna i banändan... upp igen i varvet, pulsen ner och en hygglig landning efter en 15 minuter i luften.

Kom ner, mer luft under vingarn och 1.30 i flygtid under helgen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005