Forumindex www.estt.se
Söderslätts Flygklubbs Anslagstavla

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

EFIS i stararna!
Gå till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
PeterF

Registreringsdatum: 13 augusti 2007

InläggPostat: ons jan 21, 2009 7:46 pm    Rubrik: EFIS i stararna! Svara med citat

Hejsan alla glada flygare!

Jag var uppe och flög idag med VKK, strålande väder blå himmel och allmänt en underbar flygtur, sen rullar dimman in med en rasande fart, lite svårt att bedömma detta på TAF från ESMS och EKCH.... Det gick fort. Nu var det aldrig någon fara och jag landade kanske en 15 minuter innan dimman nådde ESTT men det fick mig att tänka.
I våra kära starar är du totalt såld om du hamnar i dålig sikt med avsaknad av allt vad horisontgyro heter! (Kan ersättas av EFIS därav ämnet).
Jag har flugit IFR på normalklassad en gång i tiden så det första jag saknar som attan när det börjar bli grått är horisontgyrot, det är en ren säkerhets pryl. Med den och GPS kan du ta dig ur en situation som kan bli din sista flygning.
Idag gick det bra även med marginal, men man funderar, våra snabba väderomslag får nackhåren att resa sig ibland... , men vad jag egentligen undrar är om någon annan har funderat i liknande banor? Det handlar ju inte om att använda våra starar för att flyga IFR utan för att ta sig ut ur något man snubblat in i..

Ser fram emot åsikter kring detta,

Peter
Henrik

Registreringsdatum: 28 april 2006

InläggPostat: ons jan 21, 2009 8:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Som en som inte alltid undkommit dimman och som hamnat i lite halvbrunt väder (läs: det är LFS-lagligt, men tillräckligt brunt för att man ska få titta ner på marken för att bara verifiera att man fortfarande har rätt sida ner) och fått diverta ner till våra mindre flygplatsgrannar så håller jag såklart med.

När det dimmar igen så spelar det i och för sig ingen roll.. Våra starar får ändå inte göra en CAT-III-approach.. Wink
PeterF

InläggPostat: ons jan 21, 2009 9:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Så sant så, en CAT III är inte vad jag hade i tanke dock. Snarare en 180 graders sväng i nollsikt (utan att gå i backen) och worst case landa på Kastrup (Med tanke på att det rullade in från Sturups hållet).
Daniel

Registreringsdatum: 26 april 2006

InläggPostat: ons jan 21, 2009 10:20 pm    Rubrik: Svara med citat

EFIS är ju även en fråga om vikt...
Utan att säkert veta vad våra instrument i VKK/VLZ väger idag, antar jag att vi hade kunnat minska vikten på maskinerna med EFIS-panel.

Samtidigt är det en prisfråga. Uppe i Alvesta fick vi en prisskillnad på ca +20 000 kr om man vill byta de analoga instrumenten mot EFIS-panel men å andra sidan hävdades det att EFISen inte väger mer än 2 kg...

Sen är det ju också snyggare/renare med EFIS men det är ju en smaksak.

Både priset, vikten, design och funktioner skiljer ju garanterat från modell till modell men det tål helt klart att diskuteras och jämföras.

Vet ni någon som för närvarande använder EFIS-panel i sin Eurostar i Sverige?

Daniel
Henrik

InläggPostat: ons jan 21, 2009 10:37 pm    Rubrik: Svara med citat

Vikt blir strunt samma tror jag vi kom fram till sist det var på tal.

Höganäs har en Dynon D100 i sin eurostar om jag inte minns helt galet.
Hakan Sjoberg

Registreringsdatum: 11 maj 2006

InläggPostat: tor jan 22, 2009 9:54 am    Rubrik: EFIS inget vikt problem Svara med citat

Att montera i EFIS är inget viktproblem snarare en kostnads fråga.

Är det rimligt att lägga dessa pengar på befintliga flygplan?

Höganäs monterade i EFIS när man reparerade efter ett haveri.

Jag tycker vi fortsätter på den inslagna linje och förnyar oss med nya flygplan efter hand.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
PeterF

InläggPostat: tor jan 22, 2009 10:32 am    Rubrik: Svara med citat

Jag håller inte helt med, att eftermontera EFIS kan också höja intresset och eventuellt värdet för maskinerna som begagnade.
Plus att jag ser detta som säkerhetshöjande så det tar lite väl lång tid innan parken är förnyad till denna nivån..

Kommentarer?
Hakan Sjoberg

Registreringsdatum: 11 maj 2006

InläggPostat: tor jan 22, 2009 12:37 pm    Rubrik: EFIS Svara med citat

Att montera in EFIS höjer timpriset med runt 30 - 45 kr/tim.

Vi kommer vi 2009 års slut att ha flugit VKK ca 1350 timmar och VLS ca 800 timmar. Innebär att VKK närmar sig motorbyte eller försäljning och ersättning med nytt.

Jag hade ju föredragit att man köper ett tredjeplan och accepterar en prishöjning för att klara att hålla tre flygplan. Vid inköp av ett tredje plan så minskar total uttaget något. Sen kan man ev sälja av en av Stararna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
PeterF

InläggPostat: tor jan 22, 2009 1:28 pm    Rubrik: Svara med citat

Behöver det ena utesluta det andra?
Daniel

InläggPostat: tor jan 22, 2009 4:24 pm    Rubrik: Re: EFIS inget vikt problem Svara med citat

Håkan Sjöberg skrev:
Att montera i EFIS är inget viktproblem snarare en kostnads fråga...
Ett förtydligande; jag menade alltså inte att det var ett viktproblem, snarare en "viktfördel".

Åter till diskussionen...
Om vi diskuterar alternativen att sätta in EFIS i våra Eurostar-maskiner eller att köpa en ny kärra med inbyggd EFIS från början...så tror jag nog mer på det senare.

Jag menar, har vi råd att sätta in EFIS i båda nuvarande flygplan? Annars är det även en utbildningsfråga när vi har två flygplan som ser olika ut i instrumenteringen. Det var väl därför vi köpte VKK/VLZ, för att det skulle vara enkelt att skola i båda?

Vad är det egentligen som "krävs" om vi skulle monterat EFIS i flygplanen idag (rent utbildningsmässigt)? Det lär ju vara någon slags "kurs" i hanteringen (för de som ska flyga flygplanet)?

Daniel
PeterF

InläggPostat: fre jan 23, 2009 10:05 am    Rubrik: Svara med citat

EFIS'n i Esqualen är inte en Dynon utan en mer avancerad med terrain mapping osv, om jag ser rätt så är det en MGL Avionics Odyssey med 10" panel(Runt 1.8kg). alternativt en Enigma(Runt 1.4kg).
Priserna är runt $3000-$4500 för vad som behövs.
http://www.aircraftspruce.com/catalog/avpages/MGL_efis.php
http://www.mglavionics.com/html/odyssey.html
Riktigt intressant panel med möjlighet för autopilot och hela klabbet...
Daniel

InläggPostat: fre jan 23, 2009 1:34 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu när du säger det så kollade jag upp en av mina bilder i full storlek...det är en MGL Odyssey, se bilden nedan:

Det låter i alla fall som en mer "lyxig" variant med Odyssey, inte konstigt att den kostar mer då...men jag hade inte tackat nej om de haft en extra som de ändå inte "behöver" Wink
Då hade jag i och för sig behövt ett flygplan också Rolling Eyes

Daniel
PeterF

InläggPostat: fre jan 23, 2009 9:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Har en allmän fråga,

Kan man vara intresserad av att betala typ 30-40kr mer per h och få efis i EV97orna? Jag är, bara ur säkerhetsperspektiv så är det värt det.

Fråga 2 om vi gör det nu så kan vi inte skriva av det på åtminstonde VKK innan den ska säljas, men det verkar troligt att man kan få ut en aning mer för kärran om den har EFIS än om den inte har det. Så mitt förslag är att vi sätter i MGL EFIS i båda och tar en liten chans på avskrivningen, men får mycket bättre och säkrare kärror att flyga (för att inte tala om roligare och "häftigare", kan alltid locka lite fler medlemmar.
När det gäller skillnadsutbildning så gissar jag att Håkan löser det för pågående elever med kanske 1-2h extra och för de som börjar sin utb i EFIS så är det ingen skillnad. (Du får svara på detta Håkan)
Jag har en önskan dock, den kommer från PPL utb, kan vi lägga till 180 gradersväng i ärtsoppa på vår egen UL-B utbildning på ESTT(det är en av poängerna med att ha den där att ta sig ur säkert ur något som man blev överaskad av?

//Peter
Henrik

InläggPostat: fre jan 23, 2009 9:53 pm    Rubrik: Svara med citat

40kr/h kan jag betala för den instrumenteringen.

Jag tycker att lite grundläggande instrumentutbildning kan vara vettigt om vi nu har instrumenten för det. Egentligen borde man kanske göra det redan idag, testa med IFR-goggles under utbildningen så man fattar hur lost man är om man hamnar i soppan. Och det även med instrument. Bara för man har instrumenten framför sig betyder inte det att man kan använda dem, osv.
PeterF

InläggPostat: fre jan 23, 2009 9:55 pm    Rubrik: Svara med citat

Det är lite det jag menar med sista meningen, det är toppen för mig om man sätter in en bra EFIS som har I bevis någonstans i hjärnbarken, men hur går det om man har endast UL-B VFR utbildning...

//Peter
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet