Forumindex www.estt.se
Söderslätts Flygklubbs Anslagstavla

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Klubbdagbok 2019 februari
Gå till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hakan Sjoberg

Registreringsdatum: 11 maj 2006

InläggPostat: fre feb 01, 2019 6:01 pm    Rubrik: Klubbdagbok 2019 februari Svara med citat

Händer inte mycket. Men radiokommunikation på söndag i klubbstugan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hakan Sjoberg

InläggPostat: ons feb 06, 2019 5:49 pm    Rubrik: Hånder inte mycket? Eller? Svara med citat

Börjar ljusna på kvällarna och finns hopp om mer flygning. Nya eskaderflygningar planeras. Konferenser och årsmöte m m så nog är våren i annalkande alltid.
Till överst på sidan
Hakan Sjoberg

InläggPostat: fre feb 08, 2019 2:39 pm    Rubrik: Flygväder Svara med citat

Till överst på sidan
Hakan Sjoberg

InläggPostat: fre feb 15, 2019 9:49 pm    Rubrik: Flygsug Svara med citat

Snart tre månader sedan det var någon fart på flygande och luft under vingarna som bar till högre nivåer.

Lite symboliskt så har våran vindstrut lagt sig av åldersskäl (korrision). Ett våtvarmt omslag, kallas dimma enligt Bo Palm, gör inte livet lättare för en flygarsjäl.

Senast ändrad av Hakan Sjoberg den sön feb 17, 2019 9:46 am, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Hakan Sjoberg

InläggPostat: lör feb 16, 2019 8:44 am    Rubrik: CAVOK flygning! Svara med citat

Svag vind dessutom i banan, inte ett moln på himmeln, efter frostig natt lite rimfrost men nu plusgrader. FLYGNING!
Till överst på sidan
Hakan Sjoberg

InläggPostat: lör feb 16, 2019 7:43 pm    Rubrik: Sicken flygdag Svara med citat

Vinden rakt i bana 21. CAVOK
11 flygningar med VSG och 3 med ICM!
Totalt 7 timmar och 50 minuter!
Till överst på sidan
Hakan Sjoberg

InläggPostat: sön feb 17, 2019 11:09 am    Rubrik: Söndag Svara med citat

RVR002

Istället får de bli torrflygning! Bra tillfälle att träna att i alla funktioner i GPSen!
Här är Rolf vilse i menyn men snart en fena på att hitta i denna. Träning ger färdighet.
Till överst på sidan
FredrikH

Registreringsdatum: 25 februari 2016

InläggPostat: sön feb 17, 2019 4:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Kom ner där vid 08.45 idag och då hade man nog kunnat flyga i varvet med lite mod. Smile Sen drog det igen.

Första flygningen för 2019 igår 16:e för flera av oss. Ca 10 kt rakt i banan. En del av oss tycker detta är svårare än en lagom dos sidvind. Bo har en teori om att det rent visuellt ser ut att gå för sakta så man håller för hög fart. Jag tänker att en sidvind är mer förutsägbar att förhålla sig till. En känsla av att man förankrar sig i något.

Påminde mig ett tips från Håkan igår, att vid god motvind stiga till 700 ft innan sväng till tvärlinje i vårt varv, så undviker man svänga för tidigt.

Flygabstinensbild

I motvinden igår var det runt 50 kt över tröskeln, men ändå tydlig ballooning-känsla så fort nosen höjdes så man fick hantera spaken försiktigt. Hade en känsla av att flyta längre än förväntat. Med full tank och pax hade det varit annorlunda, men i detta läget tror jag metoden är att tillåta sig flyta ut i trepunktsläge 1-2 sek (som upplevs längre) efter tröskeln och sen när farten sjunkit lite gradvis höja nosen tills man stallar ut och sätter sig. Alternativt sätta planet utan att stalla ut.
Tre landningar här som kostade mig 225 kr. Första med 2:a steg, resten 3:e.
Vi fick i 50 L efter min flygning. Fredrik Lanz som flög före mig såg att att lätta efter 40-50 meter.
Ska vara HD 2.7K men youtube tar lite tid på sig för visa alternativen över 360.
https://youtu.be/jNUuj5rW6kA

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hakan Sjoberg

InläggPostat: sön feb 17, 2019 7:00 pm    Rubrik: En fallen vindstrut Svara med citat

Till överst på sidan
FredrikH

InläggPostat: tor feb 21, 2019 5:14 pm    Rubrik: Svara med citat

50 min flygpass igår med VSG 1135-1225. Mötte upp med Bo som varit i Landskrona och studsat med ICM. Senare flög Ludvig sin EK-nav.

Rote med ICM över Näset och halva PPL-varvet. VSG hänger inte riktigt med dess naturliga marschfart som verkar ligga runt 95 kt. ICM är svår att upptäcka från luften. Vi hade möte över Vellinge med 500 ft höjdseparation där jag låg högst och cirklade. Bo passerade centrum och flög norrut medan jag låg söder om, hade hans position tydligt på radion men tog en stund att upptäcka. VSG är också rätt svår sedd ovanifrån. Är nog smartare att låta det undre planet få uppgiften att upptäcka.
https://www.youtube.com/watch?v=fDbJgW4Za10

Första Fridhemslandningen för året. Ingen annan har loggat någon. Var lite turbulent på finalen men bra över banan.
https://www.youtube.com/watch?v=EiJePHlhoyU

Ser måhända ut som en kort landning...

...men sättning är här. Vind rakt i banan, såg dock ingen strut. Planet stannade av sig själv med 1/3 kvar.
Till överst på sidan
FredrikH

InläggPostat: fre feb 22, 2019 4:05 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har gjort daglig på VSG om någon vill flyga. Har dock inte skrivit det i resedagboken, kändes onödigt att sabotera en rad ifall ingen kommer ner. Vinden har också lagt sig från ca 15 till 10 kt i rak sida. 03 är att föredra pga solen.
Till överst på sidan
FredrikH

InläggPostat: mån feb 25, 2019 3:34 pm    Rubrik: Svara med citat

Stillbild från lördagen med Johan Ascard som PAX. GoPron kom på något sätt över i time laps. Tycker den förmedlar flygkänsla. Very Happy

Till överst på sidan
Hakan Sjoberg

InläggPostat: tor feb 28, 2019 11:38 am    Rubrik: Siste februari Svara med citat

Med snurr på propellern på alla flygplanen så blir denna februari en av klubbens bästa, vad avser flygtidsuttaget, på flera år. i a f den bästa av de sista fem!

Årsmötet närma sig och jag sitter och sammanställer skolverksamheten och tävlingsflygande i klubben för året 2018. Jag och Åse hade flera framgångar och är båda uttagna till landslaget för att tävla i såväl NM som i VM.

Mer om detta hittar du på KSAKs hemssida Tävlingar.

Vi deltog även vid NM 2018 i Danmark och här kan du läsa mer om det www.luftsportdanmark.dk/nm-2018
Till överst på sidan
Hakan Sjoberg

InläggPostat: tor feb 28, 2019 3:41 pm    Rubrik: Solkatt Svara med citat

Till överst på sidan
FredrikH

InläggPostat: tor feb 28, 2019 7:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Lisa drömmer att hon är on top, i en spit eller hurri. Hmmm, vilken ska jag ta idag...

Flying Legends månadens bild, bättre sent än aldrig.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet