Forumindex www.estt.se
Söderslätts Flygklubbs Anslagstavla

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Klubbdagbok 2019 november
Gå till sida Föregående  1, 2

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
FredrikH

Registreringsdatum: 25 februari 2016

InläggPostat: mån nov 25, 2019 11:57 am    Rubrik: YJZ söndag förmiddag 17 nov Svara med citat

Tre sista landningarna med FK14 efter att jag riggat upp kameran igen. Testade 4K (och gick över från PAL till NTSC för att få 30 fps i Hero 5) för att kunna läsa EFIS men verkar fått för lågt ISO. Det var ändå lite sol, och så här mörkt har det inte blivit tidigare med värde 400. Nåväl, på studsarna använder jag alternativ 2 med att stiga i 120 km/h istället för att ta in första klaff direkt. Det blir en mer jämn "stigkurva", också kan man ta in första steg vid 500-600 ft istället.

När man kör alternativ 1 och tar in klaff direkt tillåter man farten att sticka iväg till 140-145 km/h (bästa stigfart, och det är lätt att nå 160 också med steg 1 ute om man inte passar sig) och man kan stiga ganska brant även där en liten stund, sen droppar farten snabbt av om man håller den attityden och man behöver plana ut lite för att hålla 140. Sen kommer en tredje fas där stigattityden för 140 ligger mittemellan de två första och förblir mer konstant. Det är annorlunda jfr mot VSG och VPL, men rätt kul att få jobba lite mer aktivt.

https://www.youtube.com/watch?v=gCBOmqXp3-A

Ska se om jag får rätt på 4K nästa gång det är fint väder. Annars har de höjt fps där för Hero 6 och uppåt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FredrikH

InläggPostat: fre nov 29, 2019 1:31 pm    Rubrik: Vårdad klädsel Svara med citat

Titta så prydligt allting ser ut med vinterhangarering. Det är bara ICM som är lite på sniskan vad gäller klädseln.

Till överst på sidan
Hakan Sjoberg

Registreringsdatum: 11 maj 2006

InläggPostat: lör nov 30, 2019 4:48 pm    Rubrik: Siste november CAVOK Svara med citat

Så komm siste november med en strålande fin flygdag. Började med lite nattfrost som försvann direkt solen gick upp. Sen blev det flygning till solen gick ned. Alla flygplanen i luften. På flightradar 24 såg man att det var så även i andra flygklubbar.

I veckan som gick var mitt barnbarn nere och provade "skeppet" vår lekställning.

Nu ser vi fram emot en fin december och en strålande julhelg med mycket flygande.
Wink

Test av lekutrustning!

100-timmars service på PetterLudvig

Magnus gör sig redo för att taxa ut. Notera att alka andra är ute ur hangaren!

Sveriges sydligaste ö!

Gustav kollar om det är fri luft att svänga i.

Solnedgång!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Anders F

Registreringsdatum: 09 juli 2017

InläggPostat: sön dec 01, 2019 8:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Såsom lördagen braskade så får vi nog ordentligt med slask på julafton om vi ska tro det gamla talesättet som inbegriper ordföranden samt undertecknads förnamn. SMHI dementerar dock sambandet.
Hursomhelst. Jag lyckades äntligen få till min EK-Nav. Sträckan ESME-ESML bjöd på en onödigt fin regnbåge så det blev att lägga om rutten. Ett delvis nedlagt kustnära energikomplex blev ett fint siktmärke. Och sen vika av norrut.
När jag startade från ESML informerade polishelikoptern att de var uppe och i området. Utomordentligt bra sikt söderut så jag kände mig trygg med att de kunde se mig då jag låg före.
Sen hörde jag Sweden berätta för helikoptern om fåglar i Vellinge. Höjden för dessa diskuterades.
Fin tur mot Söderslätt därefter. Började t om fundera på en sak. Numera står enbart VELLINGE på TMA-kartan men vi säger Söderslätt. Sen står det Söderslätt FK på frekvensen på SVF fast vi säger Söderslätt Radio vid anrop. Kanske någon reder ut vid tillfälle.
[img][/img]
Till överst på sidan
FredrikH

InläggPostat: mån dec 02, 2019 1:30 pm    Rubrik: Mysteriet med Vellinge Svara med citat

När vi hade radio-jihad med Anders S sa han att vid aktivering av färdplan brukar han säga "startat Vellinge" (efter den inledande kommunikationen med callsign). Det är enklare att säga än Söderslätt eller "position 1 mile väst om Skegrie kyrka" och täcker ett större område, så jag har börjat använda det vid förkortad, och även på väg hem mot ESTT, men jag säger "önskar lämna frekvensen för Söderslätt".

Elias har en idé om att man lättare får höjd ifall man anger en brytpunkt som tex via Eslöv eller Lund för sträckan ESTT-ESFA. Kanske känns det tryggare för flygledarna, vem vet. I lördags fick jag "3500 ft eller under" mot Vellinge ända från Höör och hade fin utsikt över banan på Sturup. Sen sjönk jag mot 2400 och gick in i Kph TMA innan jag bad att få lämna frekvensen.

Några bilder från lördagen, här rote med VIK norr om Ringsjöarna strax under 4500 ft.

Jag gör en avstickar-360 för att kolla på molnen som gav en fin vy i verkligheten. Jagade sen ikapp VIK och hittade faktiskt honom trots att han lagt sig lägre. Tänkte precis sjunka för att få honom i kontrast mot himlen, men så gjorde han vingtippningar och angav "lågt kl 11". Tally Ho.

På bas för rotelandning bana 22

Mellan 5000-6000 ft. Man tål G-krafter bättre med handskar. Wink

Lets get it up

Olika vyer från hemfärden 1530-1605. När man flyger på 3500 får man en illusion av att vara väldigt nära söderslättsområdet redan norr om CTR. 1500 och därunder är verkligen nere i träsket, även jämfört med 2500. Här är det mycket mörkare än verkligheten. Dels pga GoPro, men tar man frames från VLC blir det mörkare än från redigeringsprogrammet. I vissa fall är det snyggare.

Till överst på sidan
FredrikH

InläggPostat: tis dec 03, 2019 4:00 pm    Rubrik: Film från hemfärden Svara med citat

ESFA-ESTT Nov 30 2019 1430-1505z
https://www.youtube.com/watch?v=uOOtXTQeN8k
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet