Forumindex www.estt.se
Söderslätts Flygklubbs Anslagstavla
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Klubbdagbok 2020 februari

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 1598
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: tor feb 06, 2020 6:31 pm    Rubrik: Klubbdagbok 2020 februari Svara med citat

Sjätte februari! Händer inte mycket. Förvisso blir dagarna längre och det märks såväl på morgonen som på kvällen. Men än är det inte ljust tillräckligt länge för att vi ska hinna med ett flygpass efter jobb.

Men snart så...

Lite meeting på söndagsförmiddagar med radiosnack har vi dock oavsett ljuset och vädret. Några deltar även i radiokursen.

Nu ser vi framemot alla fina vårdagar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
FredrikH



Registreringsdatum: 25 februari 2016
Inlägg: 517

InläggPostat: mån feb 10, 2020 12:45 am    Rubrik: Sturup mm Svara med citat

Söndag 2 feb 1500-1535z.
Nödig landning med VPL (i slutet). Ett par Lazy Eights i mitten efter inspiration från The Finer Points-videon i wingovertråden. Är nere på 40 kt på toppen och alfamätaren ändå kvar i det gröna trots rätt mycket spak bakåt.

Dynamic WT9 Total Zen (a pair of lazy eights)
https://www.youtube.com/watch?v=hZf_48NEFSU

Måndag 3 feb 0825-100z
Flög helt och hållet som pax med Rolf till Sturup-Sövde och tillbaka. Här är en nerkortad sammanfattning med två studsar på bana 17, en fullstopp på 30 och en fullstopp på 21. Rolf ringde tornet och begärde få ligga kvar för studsar. Anmälde vid Venom och hade först lyssnat in Atis GOLF. Vid utpassering vid Domen låg vi on top trots höjd på ca 1200 ft. Det ingav en härlig osäkerhetskänsla. Smile Sen klarnade allt upp över Sövde. De båda fullstopparna är kingalandningar.

Flying to ESMS (Sturup)-ESMI w Rolf as PIC
https://www.youtube.com/watch?v=uGWmVM8Ty6U



Onsdag 5 feb 0820-1010z
Trodde jag skulle åka med på ett lokalt landningspass med Rolf, men när jag kommer ner är det Sturup som gäller igen. Samma telefonprocedur först. Strax före start 0920 lokalt sms´ar Elias att han tänker studsa hos oss om 20 min med VPF. Officiellt sett var han hos tandläkaren. Vi kunde inte ta någon hänsyn till sådan skubbesjuka utan låste stugdörren och satte oss i planet. När vi lämnar varvet på medvinden ser vi VPF närma sig ESTT strax väst om fältet för en förmodad buslandning. Vi anmälde nära Svedala denna gång (hade före det lyssnat in Atis PAPA) fick klar inflygning till väntläge väst, snurrade där ett par varv för att sedan få vänster bas bana 35. Flygledaren ger oss klart studs o gå och vill samtidigt bli av med oss via Svedala direkt, men jag uppmanar Rolf att insistera på att ligga kvar för studsar. Direkt efter studs uppstår någon situation där han vill ha bort oss från stora banan till höger bas bana 29. Vi bryter höger och gör 2 (jag) resp 3 (Rolf) studsar på 29 med vänstervarv. Vid utpassering uppkommer den här märkliga situationen när ATC frågar var vi kommer ifrån efter att Rolf sagt "strax Svedala" eller motsvarande. Vi hade ju förväntat oss "kontakta Sweden, lämna frekvensen osv." men här blir det total förvirring som Rolf beskriver i tråden utan rubrik. Själv tolkade jag det som att han specifikt menade oss två med "Skånes bästa piloter"...
Strax öst om Vellinge blir vi kontaktade av Elias som fördrivit tiden med att studsa och klappa katten. Vi bestämmer möte på Fridhem där jag gör fullstoppen på 28. Står och snackar i nästan 30 min, Anders fru kommer ut med en hund och erbjuder oss komma in på kaffe, men där blir inte tid. Elias hade även tänkt följa oss i rote tillbaka men ser att VPF blivit bokad. Det blir en fantastiskt snygg VPF-jaktstart och sen tränar Rolf en fullstopp och en studs (de första han gör själv på Fridhem) innan vi drar till ESTT för vars två landningar på 21 med lätt höger sidvind. Har film på allt detta också men har inte orkat redigera än.



Lördag 8 feb
Tung dag för UL-fartygen (i positiv bemärkelse). Fyra pass för VPL, tre med VSG och tre med YJZ. Jag tänkte träna Chandelles med YJZ mellan 1015-1100, men sikten drog igen temporärt med molnbas på 1000 ft så låg kvar i varvet.

Patrik Rostedt kommer in i varvet med VPL och säger på radion att han vill testa kärran så vi gör båda fullstopp på kolonn. Jag tankar upp 30 L och han tar sen starten från vänster. Det märktes att lättningsfarten låg ca 10 kt högre jfr med vad han är van vid hos VPL. Vi startade utan klaff också, men vinden var 10-15 kt rakt i bana 21, och jag brukar göra så för att uppleva mer av en "normalklassad takeoff" där man hinner rulla lite på bakhjulen istället för att lätta som en kork. Anders lider av samma typ av pervers böjelse för VPL, men avseende att han föredrar landa Dynamicen fulltankad och med två pers! Patrik testade lite svängar över Skåre och Skegrie, olika klafflägen, lågfart, branta svängar. Det klarnade upp över Näset så jag kunde prova ett par Chandelles mellan 1700-2500 ft. Gjorde två som även för min del kändes ganska brutala, och precis som med VPL gav en höjdvinst på 600 ft. I det här fallet planade jag båda gångerna ut i 70 km/h med max alfa utan att stalla. Intressant, eftersom stallfarten i rent läge ska vara 86km/h för UL-vikt och över 90 för 544 kg. Det verkar inte gälla med fullgas. Tyvärr hade jag kameran avslagen här för att spara batteri, men landningarna kom med. Första för Patrik blev omdrag, han kom inte ner, försökte flyga som med VPL där det går att vingglida, men sen gick det bättre och bättre.

Bo gjorde efter detta ett återinflygningspass på kärran med mig som pax i högersits. Trevlig flygning över Näset med lite olika vingtippningar och landningsträning. Det märktes att Bo flugit primärt sitt ensitsiga plan vad gällde referenserna för mittlinjen. Efteråt tog vi fram nya borstar och fick lägga lite jobb på att få bort leran. Dock lite lättare än förra gången 29:e januari där jag fick lägga en halvtimme på detta och köra klaffarna för att komma åt. Hade varit trevligt att få ner de bakre hjulkåporna samt "insatsskivan" till bakkroppen. Samma grej på VSG, det blir jobbiga lerränder under vingarna där kåporna skulle varit.

Dagen började med att Försvarsmaktens Luftbevakning ringde upp mig och ville ha reg-beteckning på en Zephyr som landat pga misstänkt rutt utan transponder så de enbart syntes på primärradarn. Den kom via Tyskland och hade ej svensk typ av reg så jag började snacka engelska med de två piloterna (som stod och tankade själva efter instruktion från Håkan) men de visade sig komma från Sala och hade hämtat (köpt) planet i Nederländerna. Tyvärr hade de tappat transponderantennen under färden, så allt redde ut sig med militären. De var så noga med att visa att de swishat betalning och allt. Har för mig de skulle ha det till sin UL-skola. Får hoppas de tog sig hem utan problem, för vädret var inte helt optimalt längre upp. En kul grej med Zephyren är att alla ytor ska vara duk, åtminstone vingytor, men det ser ut som glasfiber ända tills man känner på planet. T-tail också, samt handbroms. Inte min typ av plan, känns inte som att designen hittat hem riktigt, men verkade vara i fint skick.


Senast ändrad av FredrikH den ons feb 12, 2020 6:25 am, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FredrikH



Registreringsdatum: 25 februari 2016
Inlägg: 517

InläggPostat: mån feb 10, 2020 7:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Film på återinflygningspasset med Bo, till stor del oredigerad.

Flying as PAX in SEYJZ over southwest Sweden
https://www.youtube.com/watch?v=KxCiPpvh824

Bo frestade med en utelandning Wink


Vita gäss på havet. Vinden rakt i banan.


På väg mot modellflygklubben för en obligatorisk studs o gå
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 1598
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: ons feb 12, 2020 3:19 am    Rubrik: Stormy weather Svara med citat

Blåsigt! I a f rakt i banan.

42 knop rakt i bana 21n


Notera den ökningen i vindstyrka! Och hur snabbt det mojnade!


G45 i en metar!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 1598
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: tor feb 13, 2020 6:45 pm    Rubrik: Fin torsdag Svara med citat

En fin torsdagseftermiddag. Jag tog en promenad från Fredshög (hästgården söder om banan). Började med att gå till klubbstugan. På fältet hittade jag lite skräp som blåst dit med vindarna som vint senaste tiden.
När jag kom fram till klubbstugan kunde jag också konstatera att en kon givit sig av norrut. Den, eller rättare, resterna av den, stod där ute i plöjningen.
Den fick bli kvar, alldeles för geggigt att hämta in den.
Jag kom fram precis som VPL och VSG passerade i rote. Snyggt! En överflygning och sedan uppdelning för enskilda landningar.
Lisa, våran katt, fick lite kattgodis. Piloterna, Bo och Fredrik, vem annars, kom in i värmen och så blev det lite flygsnack.
Jag promenerade Lyckebovägen till Maglarp och hem sisådär 6 km.

Skräp på bana!


VSG på kort final. Lite sidan om och under vänster vinge syns konen som
Kung Bure flyttat dit.


Från Lyckebovägen!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
FredrikH



Registreringsdatum: 25 februari 2016
Inlägg: 517

InläggPostat: fre feb 14, 2020 11:25 am    Rubrik: Torsdagsrote 13:e feb Svara med citat

Ja, det blev optimalt flygväder igår em med svag vind rakt i banan. Start i rote där Bo i VSG utan problem hängde på VPL (fullgas) i accet på marken. Bo fick till och med dra av för att justera. Sen i luften drog jag ner varvet lite men hade tydligen inte behövts, i alla fall inte så mycket. Har alltid upplevt att VSG sticker snabbare från stillastående än VPL och tror även VPF gör det. Ofta är det när tvåan ligger i yttersväng som ettan riskerar flyga för fort annars verkar det bara handla om max några hundra rpm att skruva ner. Att upprätthålla roteförmågan kräver en del träning. Till slut sitter förstås de stora dragen precis som med övrig flygning, cykling osv. men finliret blir man snabbt rostig på. Särskilt att leda som etta. Igår hade vi dessutom en snackemoster till polishelikopter, och när jag föreslog byte till 123.45 gjorde den det också och började sen tala till en annan luftfarkost i vad som lät som feedback för träning av svängar mm. Bo blev först orolig att det var en annan rote som låg i närheten, men det måste varit samma helikopter. Den passerade först vattnet mot Näset när vi startade och kom sen från Näset med kurs mot Sturup när vi gick norrut mot Vellinge. Således passerade den bakom oss. Många positionsrapporter blev det, men hellre för mycket än för lite av det.

Var fina molnformationer strax under 2000 ft.

En annan vy från landningen


Höger flank


Senast ändrad av FredrikH den tis feb 18, 2020 10:12 am, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 1598
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: fre feb 14, 2020 8:40 pm    Rubrik: Svara med citat

En helt underbar dag! Desssutom ”alla hjärtans dag”.
Peter luftade Lennarts trike!
Rolf och Fredrik tog Eurostaren och for till ESMK (Kristianstad).
Mårten svävade iväg i sin Fourier medans Bo missundsamt såg på. Hans motor är på service! Mad
Så det blev fönsterputsning i stället. Nu kan vi se ut!
Roland lättade och drog med Dynamicen.
Själv målade jag vindstrutsstolpen. Nu dj-ar ska den upp!
Det blev en del flygsnack i stugan och sen slog vi igen porten efter att vi konstaterat att vi har de första myggsvärmarna här. Lärkan lär ha hörts den med.

Vindstilla! Hur ofta har vi 00000KT i en metar från ESMS?


Stormarna har skitat ner våra fönster. Men med lite fönsterputs så ser vi bra utvigen.


Peter take-off!


Sen försvann han i det blå!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
FredrikH



Registreringsdatum: 25 februari 2016
Inlägg: 517

InläggPostat: fre feb 14, 2020 9:33 pm    Rubrik: ESTT-ESMK-ESMS Svara med citat

Hehe, hade en enveten mygga under huven redan i den här airworksvideon med YJZ från slutet av januari.

Rolf måste vara den mest ambitiöse nyblivne certinnehavare klubben haft vad gäller ATC-träning.

Lite bilder från dagens övningar i VSG 14:e feb. Ska försöka dra en mer detaljerad radiorecension senare. Kanske Rolf fyller i. Flygdräkt och fallskärm har varit de två stora ämnena på flygsnacket i stugan de senaste dagarna.

Fin vy från takeoff 21


Samma här på tvärlinjen


Några molnbilder krings CTR där basen låg på ganska exakt 2500 ft. Vi fick kryssa oss genom. Vid Slimminge fick vi order om tillfällig sydostlig kurs pga höjdseparation, oklart hur ATC tänkte, vi hade för länge sen passerat stora banans förlängning.




Bana 01 ESMK. Tornet öppet. Valfri taxibana till plattan. Nyligen varit temporärt förbud mot start från korsen.


Bana 17 ESMS


Typisk kvällsvy på höger bas. En typ av hötorgskonst Anders gillar.


Bana 03 föredras för fullstopp oavsett vind, så man i bästa fall sparar 0.1 tacho. Kallas airmanship.


Senast ändrad av FredrikH den mån feb 17, 2020 8:25 pm, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 1598
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: lör feb 15, 2020 3:22 pm    Rubrik: Svara med citat

Per gör studs och gå.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
FredrikH



Registreringsdatum: 25 februari 2016
Inlägg: 517

InläggPostat: sön feb 16, 2020 7:28 am    Rubrik: 13:och 15:e Svara med citat

Tio studsar en dag som igår 15:e måste tyda på seriös plåtkråkeabstinens!

Man kunde tro att det är Håkan som knäppt bilden på finalen ute vid den bortblåsta konen, men det är Bo som tittar upp med min headcam medan vi korsar fältet i torsdags den 13:e.


Senast ändrad av FredrikH den tis feb 18, 2020 10:13 am, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 1598
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: sön feb 16, 2020 10:55 am    Rubrik: Gust 30 KT+ Svara med citat

Blåsigt och bistert. Torrflyg med flygsnack i klubbstugan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
FredrikH



Registreringsdatum: 25 februari 2016
Inlägg: 517

InläggPostat: mån feb 17, 2020 2:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Flying a Eurostar SEVSG to ESMK & ESMS
https://www.youtube.com/watch?v=dL2oVRnmBx8

En hel del snygga molnvyer. Bilderna ovan gör inte riktigt rättvisa.

Med lite tur kom det också med ett par läckra bilder av VSG före start

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 1598
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: mån feb 17, 2020 4:49 pm    Rubrik: Windy Svara med citat

Hade en liten liten förhoppning att jag skulle flyga idag.
ESMS171520Z 24027KT 9999 FEW036 SCT062 07/02 Q1003=
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005