Forumindex www.estt.se
Söderslätts Flygklubbs Anslagstavla

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

The Base to Final (Booby Trap) Turn, Jim Alsip

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
FredrikH

Registreringsdatum: 25 februari 2016

InläggPostat: tis mar 27, 2018 12:00 pm    Rubrik: The Base to Final (Booby Trap) Turn, Jim Alsip Svara med citat

https://www.youtube.com/watch?v=GYX2_MXGD2k

Detta har jag upplevet en light-version av med VSG. Svängde bas till final för bana 21 och hade höger sidvind ~10 kt. Tror även min IAS låg i normalspannet 55-60 kt, men minns inte dessa parametrar exakt då det var mer än ett år sen. Det som skilde sig från det normala var däremot att jag svängde med minst 30 graders bank och när jag skulle räta upp med enbart höger skevroder hände ingenting. Jag upplevde det som jag låg i maxläget åt höger med spaken i 2-3 sekunder utan att något hände, sen rätade planet plötsligt upp sig normalt igen. Sen dess inleder jag varje sväng koordinerat (med sidroder).

Det är lätt att skippa sidrodret med våra UL-plan eftersom man inte upplever något direkt skevroderbroms, åtminstoner inte upp till 30 graders lutning. Att svänga koordinerat kan därför kännas som att man bara följer ett protokoll för sakens skull och att det saknar praktisk betydelse för normalflygning, men jag tror den vanan kan bli ens räddning när något onormalt händer.

En annan kontraintuitiv sak jag märkt är att man behöver ofta bara trampa pedal åt det håll man svänger vid ingången i svängen. Väl i bibehållen sväng kan man tvärtom behöva topproder för att hålla kulan i mitten.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet