Forumindex www.estt.se
Söderslätts Flygklubbs Anslagstavla

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Vad blev flugit 2018 och mål för 2019?

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Johan

Registreringsdatum: 26 april 2006

InläggPostat: ons dec 26, 2018 8:39 pm    Rubrik: Vad blev flugit 2018 och mål för 2019? Svara med citat

Jaha, så närmar sig 2018 sitt slut och som vanligt tycker jag att jag har flugit alldeles för lite...

Spridningen på flygningar blev inte så stor i år. Många av timmarna förlades på Sturup i år med skolning där. Någon enstaka tur utomlands blev det, men även dessa av kortare karaktär. Men roliga!

Inför nästa år siktar jag på följande:
* Få flyga några dagar i sträck i Europa
* Landa i minst ett nytt land
* Flyga till Visby
* Besöka någon av Dresden och Leipzig.
* Flyga med IFR

Får se hur många av dessa målen som blir uppfyllda... Very Happy

Vad är dina mål för 2019?
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
David

Registreringsdatum: 10 juli 2016

InläggPostat: tor dec 27, 2018 11:20 pm    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Jaha, så närmar sig 2018 sitt slut och som vanligt tycker jag att jag har flugit alldeles för lite...

Visst är det så? Smile

Det har varit oräkneliga tillfällen man suttit på kontoret och blickat ut mot den blå himlen och önskat att man varit någon annanstans.

Jag lyckades klämma in ca 25 timmar i år. Lite färre än jag hoppades (givetvis) men ändå skapligt. Det har flugits en del med PAX i år och jag har lyckats övertyga en vän att börja ta cert. Hon skolar i Landskrona nu då hon bor runt knuten från deras fält.

Citat:
* Få flyga några dagar i sträck i Europa

Det tycker jag låter som ett utmärkt mål. Jag inbillar mig att det är en unik upplevelse förutom att vara oerhört lärorikt. Jag hoppas du kommer iväg på någon långtur eller eskader!

Citat:
Vad är dina mål för 2019?

Jag ska bege mig ut i stora världen, till Kanada närmre bestämt. Så mitt mål blir att på något vis ta ett lokalt certifikat där, då de märkligt nog inte tycks erkänna ett svenskt UL-B Smile.

Närmst till hands ligger att försöka konvertera till ett Ultra-Light Pilot Permit och de s.k. Advanced Ultra-Light Aircraft (exempelvis möter Evektors SportStar kraven) eller ta ett Recreational Pilot Permit (lite som ett amerikanskt Sport Pilot certificate för LSA-klassat) som ett första steg mot PPL.

Håller er uppdaterade! Smile

...och lycka till med dina mål! Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johan

Registreringsdatum: 26 april 2006

InläggPostat: fre dec 28, 2018 4:57 pm    Rubrik: Svara med citat

Kul att du delar med dig David!

Låter ju grymt spännande. Kanada måste dessutom vara ett underbart vackert land att flyga i, med den naturen. Du får verkligen hålla oss uppdaterade hur det går med det äventyret!

Själv flög jag likt dig och hamnade på 28,9 tim:
10,6 tim VFR
18,3 tim IFR
1,2 tim mörker
34 landningar
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
FredrikH

Registreringsdatum: 25 februari 2016

InläggPostat: sön jan 13, 2019 3:00 pm    Rubrik: Svara med citat

47 tim VFR
305 landningar
Slog Per Almlund med 1 1/2 timme och 99 landningar. Smile
Trodde inte jag skulle komma upp i ens 30. Var lite sådär med motivationen första halvåret.

2019, vore kul att bli riktigt duktig på vingtippningar samt flyga rote i tregrupp, fyrgrupp, femgrupp. Kan bli möjligt med två Fournier, två WT9 och Pers Yak 55. 2-3 stycken planerar att gå rotekurs i Höganäs, och på den vägen finns mer att utveckla även för Bo och mig, då vi bara använt lite mer en tredjedel av kunskapen. Tex är rotelandning på Sturup ett mål även om den proceduren i sak redan har tränats.

Andra mål, spela in ATC, vilket Johan redan gjort. Vi köpte likadan kabel för det tillsammans En ny tröskel, alltid lättare göra sådant som är invant. Att rigga upp GoPro´n i början kändes som en stressfaktor, mycket skönare att bara flyga.
Ser fram emot radioträningen med Anders, och försöka få till en flygning till Ronneby. Kongsmarken i kontrollzonen här nere är ett annat projekt.
Undersöka bankonditionen blir en ny punkt på checklistan. Vid ett motsvarande läge som nu sist i november skulle jag undvika bromsa på vårt fält och helt undvika korta banor.

Skulle det bli att jag bara flyger 12-15 timmar för att "upprätthålla" flygtrimmen vore det också ok.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet