Forumindex www.estt.se
Söderslätts Flygklubbs Anslagstavla
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

WPFC 2019 dvs VM i Precisionsflygning
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Resor
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 1581
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: tor maj 30, 2019 8:48 am    Rubrik: WPFC 2019 dvs VM i Precisionsflygning Svara med citat

Under denna rubriken kommer jag att rapportera från min, och övriga landslagsdeltagares, horisont om VM i precisionsflygning.

Landslaget
SE-FEL Håkan Sjöberg och Roland Olsson
SE-CXD Claes M Johansson
SE-KXT Åse Kristoffersson och Lars-Inge Karlsson

Följ oss även på FlightRadar24!

Landslagsledare är Ann-Sofie Tersmeden

och vidare är Håkan Carlsson med som jury och min dotter Josefin samt en vän till henne Alfie. Dessa kommer ner först till tävlingsdagarna.

Mer info hittar du på:
- www.ksak.se gå in under Tävling så hittar du nformation om vad vi håller på med!
- www.wpfc2019castellon.com

Här en länk till hotellet i Castellon.
- www.hoteldelgolfplaya.com


Senast ändrad av Hakan Sjoberg den fre maj 31, 2019 10:13 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 1581
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: fre maj 31, 2019 6:47 am    Rubrik: Fredag 31 maj Svara med citat

Så har Roland smsat. Take-off från Ludvika ESSG lite efter sju. Beräknad flygtid till Söderslätt 3:45 men han måste mellanlanda och tanka.

Dessutom ser det inte kul ut över södra sverige!


Radardump!


SE-FEL närmar sig ESTT!


SE-FEL har landat på Söderslätt!


SE-CXD har kommit lite längre söder ut! Magdeburg SV!


Senast ändrad av Hakan Sjoberg den fre maj 31, 2019 10:12 pm, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 1581
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: fre maj 31, 2019 6:25 pm    Rubrik: Fredag eftermiddag 31 maj Svara med citat

Så lättade vi lite efter 14 och styrde ut på SSV-lig kurs. Vi möttes av dis och var nere på 700 fot, lite tveksamt innan vi kom in över land vid Tyska kusten. Kontakt med Langen information var lite sådär i början. Men allt vartefter så fick vi en superfin service. Efter 2:10 så landade vi på Luneburg EDHG.

Här kom några äldre gentlemän och hjälpte till med tankning. Sen lyfte vi igen mot Mannesheim EDFM. Skydemon visade ca 3 timmar och då skulle vi inte hinna fram innan dom stängde. Så det blev Hildesheim EDVM.
När FEL var tankad och förankrad så blev det Hotel Meyer nära flygplatsen.

Dis över Östersjön längs danska kusten.


Flygningen från Luneburg till Hildesheim var enkel och behaglig. När vi landat på Hildesheim tankade vi och förankrade FEL. Upp i tornet för att betala och sedan en taxi till hotelet. Landningsöl och käk. Sen promenerade vi in till centrum, ca 3 km. Blev en taxi tillbaka. Därpå lite kartstudie och planering för morgondagen.

Dis över landskapet.


En del mörka moln i öster!


Landningsöl’


På väg in till Hildesheims centrum såg vi ett luftskepp som startade.


Kartstudie inför morgondagens etapper. Tre flighter och så är vi nere i södra Frankrike!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 1581
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: lör jun 01, 2019 9:28 pm    Rubrik: Lördag 1 juni Svara med citat

Övernattning i Hildesheim. Promenad ut till FEL ca 1 km. Vi lättade och styrde söderut! Ja var annars? Målet för dagen var södra Frankrike. Första legget blev till Mannheim. Hit hade vi hoppats nå redan dagen innan! Tankning och sen färdplan till Beacons i Frankrike. Här landade vi och fick bra hjälp trots att killen som var AFIS-representant inte gillade att vi landade utanför öppettid och snackade engelska. Vi fick veta att om man ska till en franskt flygfält med AFIS så måste man ringa (PPR). Annars så måste man snacka franska. Nåväl tankning och så började vi ringa till fälten söderut. Nu tillrättavisade av AFIS-killen och lite förskräckta av att göra fel. Räcker att vi flyger FEL! 😏.
Men antingen svarade dom inte eller så pratade dom inte engelska. Lite resignerade ringde vi vår lagledare, Ann-Sofi, hon talar franska! Även Claes hjälpte oss. ”Flyg till ett litet fält! Fungerar som i Sverige” nu åter uppmuntrade valde vi Roanne, ett större GA-fält med massor med flyg. Fallskärm, paraskärmflygare, UL, gyrokoptrar, trikar, segelflyg och lite därtill. Klockan var åtta (20!) när vi landade och på fallskärmsklubben fick vi hjälp med bokning av hotell och en taxi.

Taxi in till hotellet och sen till ett Steak-House för käk. En makalös buffe! Ostron, musslor, sniglar, grodlår, bläckfiskringar och lite därtill! Vitlök i massor! Nåväl vi käka båda två så vi klarar oss nog.

SE-FEL På Hildesheim.


Microflyg ala France!



Måste också tillägga att Roland la upp ruten från Hildesheim till Beacons för att undvika flygfält (och kontrollzoner) det innebar, eftrrsom flygfälten ligger i dalarna, att vi fick en rute rakt över bergen! Fick upp FEL på 6000 fot tillslut för att undvika att sick-sacka nellan topparna. Några hade fortfarande snö kvar. Dessutom mängder av skärmflygare och en del segelflygare. Jobbig flygning men vackert, spännande och utmanande. Även för en ”veteran” som blrjade flyga för snart 50! år sedan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 1581
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: sön jun 02, 2019 11:42 pm    Rubrik: Söndag 2 juni Svara med citat

Lång dag med fyra flygetapper. Landning i Castellon 8 minuter före solnedgång och då fältet stänger.

Mat incheckning och snack med Åse och Lars-Inge som redan var på plats.

Nu sent, ja redan måndag! Får fylla på mer imorgon (i dag!).

En bild av medelhavet måste vi dock ta med!


FEL på Castellon!


Lite komplettering av detta inlägg.
Söndagen blev en lång dag.
Vi flög till ett litet flygfält väster om Montepillar. Tyvrr kunde vi inte tanka där. Ingen som kunde ta kontanter och bensin automaten tog bara Total-kort.
Vi flög vidare längs medelhavet. Vissa sträckor låg det låga moln längs kusten. Vackert!


På denna flygplats fanns även en gammal raritet!
Vet någon vad det är för flygplan? Nä, inte en Moth!
Den som först anger rätt får en flaska bubbel!

Raritet.


Vi landade i Perpignan, tankade och åt. Bredvid oss stod en fun Dybamic.


Sen steg vi och passerade över Pyrennerna och njöt av utsikten längs kusten.

Höga berg!


Magiska platser!

U


Senast ändrad av Hakan Sjoberg den tis jun 04, 2019 10:52 pm, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 1581
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: mån jun 03, 2019 10:47 pm    Rubrik: Måndag 3 juni Svara med citat

Ska, i ärlighetens namn, erkänna att en sträckflygning Söderslätt - Castellon tar ut sin rätt. Det blev 15 flygtimmar och 10 etapper och 9 mellanlandningar. Något avslagna, ja nästan utslagna, herrar två, dvs jag och Roland, tog sovmorgon.
Sen blev det en orienterande navigationsflygning. Från slättland, som passar en skåning, till höglänt terräng, som mindre bergskedjor, med toppar på över 600 meter, var det inte helt lätt att hålla precisionen.
Vi ska flyga i ett ”fönster” om fem sekunder. Är man utanför det så får man 3 straffpoäng (prickar) per sekund. Svårt nog utan att man ska stiga från 1200 fot till 3000 för att passer en bergskedja. När du sen är över kammen ska du sjunka igen till 1200 fot. Detta skall ske med samma GS! (groundspeed dvs hastigheten över marken). Det gäller att påbörja stigningen i god tid och sen sjunka med tomgång och full klaff (emellanåt). Lägg till en detaljrik, men plottrig, karta där du ska vara med och läsa av fin EXAKTA position. Ser fram emot tävlingarna, här kommer vetet att sållas.

Roland lyfter från bana 18 med FEL.


Jag skckade ner en Postnordlåda med kläder. Detta då vi två och bränslet inte gav utrymme för så mycket baggage. Vi nådde max startvikt ändå. Heder åt Postnord! Idag fanns min låda i Hotel del Golf Playas reception.


Något jag saknade var ett par sandaler vilket blev fixat på en Super-Market. En härlig promenad från hotellet längs beachen på några kilometer. Vägen tillbaks gick på avenyn längs en park och golfbanan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 1581
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: tis jun 04, 2019 7:44 pm    Rubrik: Tisdag 4 juni Svara med citat

Nu börjar vi bli hemmastadda, såväl på hotellet, som på flygplatsen. Beträffande omgivningar så tar det nog någon dag och några flygpass ytterligare. Jag och Roland gjorde en navigation norrut. Vi hade, trodde vi, samma bana inritat på våra kartor. Vi var nästan överens på tredje benet men fick inte ihop det. Brytpunkt fyra gade vi olika! Och därmed skillde det sig även på ben fyra. Sen stämde det igen!
Nåväl Castellon ligger på havsnivå några bergstoppar på 800 m och därmed bergsryggar som ska korsas och kräver 3000 fot. Imorgon ska vi försöka men en nav med tidhållning för att se hur det är med precisionen.
Det sker en hel del fallskärmshopp på flygfältet. Piloten i Pilatusen släpper hopparna och vänder nosen neråt. Landar samtidigt som hopparna!

Jag och Lars-Inge tog en promenad beachen.
Plats för en enkel lunch.

Eller en öl.


Jag hann med ett rejält pass med landningar. Känns bra. Hoppas den känslan finns där när det gäller.
Claes och Ann-Sofie anlände det börjar även komma andra tävlande. Schweiz, Polen och Tyskland är här. Det tätnar i luften! Norge är på väg ber i två Cessna 150 (ev Cessna 152).
Huvuddomaren som kommer från sydafrika är här, men tyvärr inte det sydafrikanska laget.
Avslutade med ett bad i hotellets pool.

Samt en jordgubbsdessert.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 1581
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: ons jun 05, 2019 9:01 am    Rubrik: Onsdag 5 juni Svara med citat

Tanklö!


Emedans vi tankar så dras hoppkärran fram. Lite lirkande enär det är tajt mellan flygplanen.


Efter tankning tog jag rodren och Roland högersätet för en navrunda. Nu börjar vi kunna terrängen och hur det känns i upp- och nedvindar. På medvind tog jag ett foto på Castell del Plana. Längst till vänster i bilden syns vårt hotell.


Sen intog vi lunchbuffen.


SE-CXD på final bana 36.


SE-CXD taxar in.


Vinden tog på flygfältet var det byar upp mot 30 knop. 18 på höjd. Först från land och så vände den och det blev sjöbris. Vi hade moln på olika höjd som drev i olika riktningar! Majoriteten av de tävlande tog siesta.

Blir lite flygplan på flightline när alla (nästan alla) stannar nere.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 1581
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: tor jun 06, 2019 8:46 am    Rubrik: Torsdag 6 juni Svara med citat

Tyvärr så nås vi av det tråkiga beskedet att en flygarvän omkommit i ett haveri i går kväll vid hemfärd från våffelafton på Bokeberg. En riktigt sann flygare, som byggt några flygplan, och med eget flygfält på sitt lantbruk, ofta med glatt humör, och många flygarhistorier, besökte och gladde oss i närområdet.

Minimustang SE-XXN
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 1581
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: tor jun 06, 2019 8:51 am    Rubrik: Torsdag 6 juni Nationaldagen Svara med citat

Idag flaggade vi på vårt frukostbord.

Efter intagen frukost och nationalsången så började vi planera navigationsövningar. Idag blir det med loggning för att se om vi klarar tidhållningen.


Vårt hotel ligger ca 200 meter från flygfältet. Tröskel för bana 36 ligger ca 600 meter från hotellet. Inflygningen går utanför våran (min och Rolands) balkong.

Final utanför balkongen.

Kort final!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 1581
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: tor jun 06, 2019 7:19 pm    Rubrik: Torsdag 6 juni del två Svara med citat

Nu har de flesta nationerna kommit hit och det är flyg, flyg och bara flyg. Intensivt på flygplatsen och i luften. Alla tränar, tränar och tränar. Hela tiden landningsträning och startande får passa på i luckorna. Allt flyter dock förhållandevis smidigt. Trots allt är det ett VM med världseliten på plats. Många (de flesta, tror jag) har varit med förut.

Det uppstår dock lite köer.

Kö till tankning.


Kö till take-off.


Kö på final.


Gäller att ”line-up” och dra innan nästa kommer in för landning.


Några kommer in högt.


Några kommer in lågt.


Några kommer in snett.


Vissa gör det perfekt.


Vissa ska ut på navigering.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 1581
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: tor jun 06, 2019 10:10 pm    Rubrik: Torsdag 6 juni kväll Svara med citat

Efter middagen var det livemusic och dans.


Stämningfull innergård.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 1581
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: fre jun 07, 2019 9:38 am    Rubrik: Fredag 7 juni Svara med citat

Idag ska vi ut och navigera på arrangörens tillhandahållna övningsbana.

Övningsbana 1. Från havsnivå till upp över bergskammar på över 1000 meter. När det kommer till topografin så lämnar kartan mycket övrigt att önska. Enstaka höjdpunkter är utsatta och med höjden i siffror, t ex 1099. Sen får man nästan gissa på terrängens utformning från en höjd. När man flyger så är det ingen tvekan. Då ligger bergskammen där framför nosen. Bara att gasa och stiga, eller? Fullgas och stigattityd och stigfart men variometern visar noll! Ja t o m sjunk. Så kommer lyftet som ett sug, eller en kick i häcken, och man är över! Nerför på andra sidan är lite behagligare men det gäller att hålla igen så inte farten, och därmed tiden, sticker iväg.

Jag tror detta är det tuffaste jag fluget sen jag började den 13 december 1969. Inte ens mörker VFR på 1500 fot upp i Oslofjorden med Jo vid rodren är i närheten.

Här är min preparerade övningskarta med några exempel på foto som man ska pricka in på färdlinjen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 1581
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: fre jun 07, 2019 5:28 pm    Rubrik: Fredag 7 juni del två Svara med citat

Lars-Inge och Claes gjorde bra navigationsövningar, vi andra tog oss runt (se föregående inlägg). Ny övning i morgon. Vi hade en slot för landingpractice kl 17:00. Rak sidvind från havet. Märkliga och svåra förhållande. Turbulens på medvind, krafigt medvind på basen, nedsved på bas innan final turn och så termik på final. På kort final var det dessutom lite termisk turbulens och en varm bana som skapade lite extra lyft innan sättning.
Whhaaaooooo!

Vi filmar landningarna, ska se om jag kan få någon att lägga upp det på youtube och lägga in en länk här.

Aeroclub de Castellon har en huskatt liksom vi på Söderslätt.


Vi tankar och tankar och tankar! €3,10/litern! (Tänk om det vore Pesetas!)


Eftersom det flygs många timmarså blir det till att göra service. Här är Team Norway igång med 50-timmars!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hakan Sjoberg



Registreringsdatum: 11 maj 2006
Inlägg: 1581
Ort: Stavstensudde

InläggPostat: lör jun 08, 2019 8:23 am    Rubrik: Lördag 8 juni Svara med citat

Vaknat upp till en blåsig dag, frisk nordlig vind och lite kyligt. Tröjan på!

Landningspass genomfört. Motorlandningarna var ok, bedömningslandningarna skulle behöva vara bättre. Men sidvind och turbulent så med ok som träningslandningar.

Roland iväg på övningsnavigation bana 2. Jag klar med prepareringen och sticker efter han landat och tankat.

I beräkningslokalen hänger en ”profilkarta” i plast. Ger en bra uppfattning om terrängen med alla berg och bergkammar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Resor Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005